Atrofi optik - Ayurveda Rawatan Herba

Atrofi optik - Ayurveda Rawatan Herba

Atrofi optik merujuk kepada perubahan dalam warna dan struktur cakera optik yang berkaitan dengan darjah berubah-ubah disfungsi dengar. Atrofi optik boleh diklasifikasikan ke dalam keturunan, berturut-turut, peredaran darah, metabolisme, demyelinating, tekanan, jawatan radang dan jenis trauma. Degenerasi retina dan saraf optik yang disebabkan oleh proses patho-fisiologi yang berbeza dipercayai menjadi punca penyakit ini.

Rawatan Ayurveda atrofi optik adalah bertujuan untuk memelihara penglihatan, memperlahankan atau menterbalikkan kemerosotan dalam retina dan saraf optik dan merawat punca, jika diketahui. Ubat-ubatan seperti Tapyadi-Loh, Punarnavadi-Mandur, Saptamrut-Loh, Panch-Tikta-Ghrut-Guggulu, Punarnavadi-Guggulu, Triphala-Ghrut, Vat-Gajankush-Ras dan Maha-Vat-Vidhwans-Ras digunakan untuk mengekalkan penglihatan dan mencegah atau menghentikan kemerosotan dalam retina dan saraf optik. Ubat-ubatan herba seperti Amalaki (Emblica Officinalis), Haritaki (Terminalia chebula), Behada (Terminalia bellerica), Yashtimadhuk (Glycerrhiza glabra), Tulsi (Ocimum sanctum), Mandukparni (Centella asiatica), Shatavari (Asparagus racemosus) dan Punarnava (Boerhaavia diffusa) juga boleh digunakan untuk tujuan ini. Triphala (Tiga buah-buahan) adalah gabungan herba yang disyorkan dalam teks-teks Ayurvedic sebagai rawatan utama untuk sebahagian besar penyakit mata.

Di samping itu, ubat-ubatan yang bertindak pada 'Rakta' dan 'Majja' dhatus (tisu) membantu dalam keadaan ini. Ini termasuk ubat-ubatan seperti Patol (dioica Tricosanthe), Saariva (Hemidesmus indicus), Patha (Cissampelos pareira), Musta (Cyperus rotundus) dan Guduchi (Tinospora cordifolia). Ubat-ubatan seperti Suvarna-Parpati, Suvarna-Malini-Vasant dan Abhrak-Bhasma digunakan dalam dos minit bersama-sama dengan ubat-ubatan di atas dalam usaha untuk meningkatkan tindak balas terapeutik.

Prosedur khas yang dinamakan 'Akshi-Tarpan' digunakan untuk pesakit yang mempunyai risiko kerugian lengkap penglihatan mata. Dalam prosedur ini, pes digunakan di sekitar mata, dan mata kemudiannya tenggelam dalam panas, cecair berubat seperti Triphala-Ghrut, Yashtimadhuk-Ghrut atau Panch-Tikta-Ghrut untuk beberapa minit. Pada akhir prosedur, ubat yang mengalir, pes menghilang dan mata kemudiannya dibersihkan. Keseluruhan prosedur diulangi pada jangka masa yang tertentu dan dipercayai untuk membantu dalam memelihara penglihatan di dalam mata dan menggalakkan pertumbuhan semula saraf optik. Satu lagi prosedur yang dipercayai untuk membantu dalam atrofi optik adalah darah-membiarkan daripada kulit di sekitar mata dengan penggunaan lintah.

Adalah penting untuk merawat punca-punca yang diketahui keadaan ini. Atrofi optik dipercayai menjadi penyakit peringkat akhir dan oleh itu, ia adalah penting untuk memulakan rawatan di awal mungkin untuk menghadkan kerosakan kepada saraf optik. Semua pesakit itu perlu berada di bawah jagaan biasa dan penyeliaan pakar mata.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar