Keterlaluan-kompulsif Gangguan (OCD) - Ayurveda Rawatan Herba

Keterlaluan-kompulsif Gangguan (OCD) - Ayurveda Rawatan Herba

Obsesif-kompulsif gangguan (OCD) adalah sejenis gangguan kebimbangan di mana seseorang mempunyai pemikiran dan kebimbangan (obsesi) yang membawa beliau untuk terlibat dalam tingkah laku yang berulang-ulang (dorongan) yang tidak munasabah. Seseorang yang terjejas dengan OCD mungkin menyedari bahawa obsesi beliau tidak munasabah dan boleh cuba untuk mengabaikan atau menghalang mereka, tetapi dia sentiasa bergerak ke arah melakukan perbuatan kompulsif dalam usaha untuk meringankan kesesakannya. OCD biasanya berpusat pada tema yang membawa kepada tingkah laku ritual yang akhirnya memberi kesan kepada kehidupan seseorang. Genetik, faktor persekitaran dan tahap dikurangkan otak neuro-pemancar dipercayai menyebabkan OCD. Sejarah keluarga, peristiwa hidup tertekan dan kehamilan dipercayai faktor risiko OCD.

Kognitif terapi tingkah laku (CBT) telah ditunjukkan untuk menjadi bentuk yang paling berkesan untuk terapi untuk OCD dalam kedua-dua kanak-kanak dan orang dewasa. Satu pendekatan tertentu dalam pecah amanah, yang dipanggil 'pendedahan dan pencegahan tindak balas', membantu seseorang dengan OCD untuk menguruskan obsesi dan dorongan dan membawa kualiti hidup yang lebih baik. Rawatan Ayurveda boleh diberikan sebagai terapi tambahan untuk memperbaiki atau memudahkan maklum balas yang lebih cepat terapeutik, atau merawat orang dengan OCD yang tidak kelihatan mendapat manfaat daripada pecah amanah. Ubat-ubatan seperti Laxmi Vilas--Ras, Shrung-Bhasma, Brahmi-Vati, Saraswatarishta, Abhrak-Bhasma, Trivang-Bhasma dan Suvarna-Bhasma boleh digunakan untuk merawat kemurungan dan mengurangkan fikiran obsesif. Ubat-ubatan herba yang boleh digunakan untuk tujuan ini ialah: Brahmi (Bacopa monnieri), Mandukparni (Centella asiatica), Shankhpushpi (pluricaulis kangkung), Vacha (Acorus calamus), Jyotishmati (Celastrus panniculatus), Kushmand (Benincasa hispida), Jatamansi (Nardostachys jatamansi) dan Sarpagandha (Rauwolfia serpentina).

Menurut Ayurveda patho-fisiologi, obsesi dan berulang-ulang, tindakan kompulsif dipercayai disebabkan oleh dosha 'Vaat' terganggu atau meningkat. Langkah-langkah terapeutik untuk merawat 'Vaat' mempunyai kesan yang baik dalam merawat OCD. Langkah-langkah ini termasuk urut seluruh badan menggunakan minyak ubat seperti minyak Mahanarayan dan minyak Mahamash; prosedur Panchkarma khas seperti 'Shiro- Basti' dan 'Virechan- Nasya'; dan mengulangi kursus enema berubat menggunakan ubat-ubatan seperti Dashmool-Qadha, minyak Sahachar dan minyak Vishgarbha.

OCD mungkin mempunyai komplikasi jangka panjang seperti pemikiran membunuh diri dan tingkah laku, penyalahgunaan alkohol atau bahan dan kebimbangan yang teruk atau kemurungan. Dengan itu, semua pesakit tersebut perlu berada di bawah penjagaan dan pengawasan psikiatri.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar