Hipotiroidisme - Ayurveda Rawatan Herba

Hipotiroidisme - Ayurveda Rawatan Herba

Hipotiroidisme adalah keadaan yang dicirikan oleh pengeluaran tiroid terlalu rendah. Punca lazim hipotiroidisme termasuk thyroiditis ini Hashimoto, thyroiditis lymphocytic, kemusnahan tiroid, pituitari atau hipotalamus penyakit, ubat-ubatan, dan kekurangan zat besi yang teruk. Gejala hipotiroidisme termasuk keletihan, kemurungan, berat badan, tidak bertoleransi sejuk, rasa mengantuk yang berlebihan, rambut kering dan kasar, sembelit, kulit kering, kekejangan otot, paras kolesterol meningkat, menurun tumpuan, sakit badan dan bengkak kaki. Hipotiroidisme yang teruk boleh menyebabkan hati diperbesarkan, lelehan jamak dan kegagalan jantung.

Rawatan Ayurveda hipotiroidisme adalah bertujuan untuk mengawal gejala dan merawat patologi asas penyakit ini. Untuk radang kelenjar tiroid, ubat-ubatan seperti Yograj-Guggulu, Panch-Tikta-Ghrut-Guggulu, Arogya-Vardhini, Chandraprabha-Vati, Maha-Manjishthadi-Qadha, Amalaki (Emblica Officinalis), Haritaki (Terminalia chebula), Behada (Terminalia bellerica), Saariva (Hemidesmus indicus), Nimba (Azadirachta indica), Patol (Tricosanthe dioica) dan Patha (Cissampelos pareira) digunakan. Untuk tiroid diperbesarkan, juga dikenali sebagai goiter, ubat-ubatan seperti Kachnaar-Guggulu, Arogya-Vardhini, Triphala-Guggulu dan Medohar-Guggulu digunakan dalam dos yang tinggi. Untuk berat badan dan paras kolesterol meningkat, ubat-ubatan seperti Triphala (Tiga buah-buahan), Vishwa (Zinziber officinalis), Marich (Piper nigrum), Pippali (Piper longum), Chitrak (Plumbago zeylanica), Lashuna (Allium sativum) dan Psyllium (Plantago ovata ) digunakan. Untuk tidak bertoleransi sejuk, pada serbuk Triphala dan Trikatu (Tiga herba pedas) disapu pada kulit seluruh badan. Kulit kering, rambut kasar, kekejangan otot dan sakit badan dirawat dengan pemakaian minyak berubat seperti minyak Brahmi, minyak Chandan-Bala-Laxadi, minyak Vishgarbha dan minyak Mahanarayan.

Mengantuk berlebihan dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Laghu-Sutshekhar-Ras dan Laxmi Vilas--Ras. Sembelit boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Shankh-Vati, Samudradi-Lavan, Arogya-Vardhini, Triphala, Psyllium dan Kutki (Picrorrhiza kurroa). Kemurungan dan menurun kepekatan dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Vacha (Acorus calamus), Shankhpushpi (kangkung pluricaulis) dan Abhrak-Bhasma. Bengkak di bahagian kaki, hati dan jantung kegagalan diperbesarkan dirawat menggunakan ubat-ubatan seperti Laxmi-Vilas-Ras, Shrung-Bhasma, Punarnavadi-Guggulu, Laxadi-Guggulu, Maha-Laxmi-Vilas-Ras dan Maha-Vat-Vidhwans-Ras. Lelehan majmuk boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Punarnavadi-Qadha, Gokshuradi-Qadha, Apamarga (Achyranthus aspera) dan Ikshumool (Saceharum officinarum).

Kecuali syarat-syarat tertentu, rawatan hipotiroidisme memerlukan ubat sepanjang hayat. Hipotiroidisme adalah keadaan yang sangat umum dan gejala bagi kebanyakan pesakit seringkali halus. Ijazah tinggi syak wasangka dan kecerdasan diperlukan di pihak doktor untuk mendiagnosis keadaan ini dalam fasa awal.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar