Labyrinthitis - Ayurveda Rawatan Herba

Labyrinthitis - Ayurveda Rawatan Herba

Labyrinthitis adalah gangguan radang telinga dalam atau labirin. Simptom biasa termasuk pening, kehilangan, bunyi dengung di telinga, lelehan dari telinga dan loya atau muntah-muntah pendengaran. Bakteria atau virus boleh menyebabkan keradangan akut labirin bersama dengan sama ada jangkitan tempatan atau jangkitan yang umum.

Rawatan Ayurveda labyrinthitis bertujuan untuk merawat patologi asas penyakit, mengawal gejala dan mencegah berulangnya keadaan ini. Dalam usaha untuk merawat gejala seperti pening dan loya atau muntah-muntah, ubat-ubatan seperti Laxmi-Vilas-Ras, Shrung-Bhasma, Laghu-Sutshekhar-Ras, Vishwa (Zinziber officinalis), Kapurkachari (Hedychium spicatium), Lavang (caryophyllus aromaticus), Dalchini ( Cinnamomum zeylanicum), Pippali (Piper longum), Haridra (Curcuma longa) dan Arjun (Terminalia arjuna) digunakan. Dalam usaha untuk merawat kesan selepas jangkitan bakteria atau virus, ubat-ubatan seperti Triphala-Guggulu, Arogya-Vardhini, Sukshma-Triphala, Gandhak-Rasayan dan Mahamanjishthadi-Qadha digunakan.

Dalam usaha untuk merawat keradangan dalam labirin, ubat-ubatan seperti Panch-Tikta-Ghrut-Guggulu, Saarivasav, Chandanasav, Chandrakala-Ras, Saarivadi-Vati, Punarnavadi-Guggulu, Gokshuradi-Guggulu dan Punarnavadi-Qadha digunakan. Ubat-ubatan herba yang boleh digunakan dalam keadaan ini ialah: Punarnava (Boerhaavia diffusa), Amalaki (Emblica Officinalis), Haritaki (Terminalia chebula), Gokshur (Tribulus Terrestris), Yashtimadhuk (Glycerrhiza glabra), Saariva (Hemidesmus indicus), Haridra (Curcuma longa), Daruharidra (Berberis aristata), Apamarga (Achyranthus aspera), Sahinjan (pterygosperma Moringa) dan Guduchi (Tinospora cordifolia). Ubat-ubatan seperti Kaishor-Guggulu, Tapyadi-Loh, Ekang-Veer-Ras, Maha-Vat-Vidhwans-Ras dan Vat-Gajankush-Ras digunakan untuk mengelakkan atau mengurangkan kehilangan pendengaran.

Dengan rawatan yang mencukupi, kebanyakan pesakit daripada labyrinthitis pulih dalam masa beberapa hari untuk beberapa minggu. Adalah penting bagi pesakit tersebut untuk menahan diri daripada memandu atau mengendalikan jentera berat sehingga mereka pulih sepenuhnya dari keadaan ini. Labyrinthitis juga mungkin disebabkan oleh berpotensi mengancam nyawa keadaan seperti meningitis, iskemia vaskular cerebro- atau tumor batang otak. Syarat-syarat ini oleh itu perlu berhati-hati menolak ketika merawat labyrinthitis.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar