Dispepsia - Ayurveda Rawatan Herba

Dispepsia - Ayurveda Rawatan Herba

Dispepsia dikenali dengan nama yang berbeza seperti dispepsia berfungsi, bukan ulser-pencernaan yg terganggu dan senak. Dispepsia adalah penyakit berfungsi dengan beberapa gejala yang samar-samar yang termasuk sakit atas perut, sendawa, loya, kembung perut atau kembung dan kenyang awal. Gejala-gejala yang paling sering menimbulkan dengan makan. Dispepsia dipercayai disebabkan oleh kegagalan fungsi otot-otot organ-organ saluran gastro-usus atau saraf yang mengawal organ-organ. Visceral hyper-undang, penumbuhan yg terlalu cepat bakteria usus kecil, kemurungan, dan haid diketahui mendakan pencernaan yg terganggu. Ini adalah penyakit kronik yang biasanya berlangsung selama beberapa tahun, bagaimanapun, komplikasi daripada penyakit ini adalah agak terhad. Diagnosis keadaan ini adalah berdasarkan kepada pengecualian penyakit lain.

Rawatan Ayurveda dispepsia bertujuan untuk merawat gejala dan merawat punca asas, jika diketahui. Ubat-ubatan yang digunakan untuk mengawal pembakaran dan sakit perut, loya dan muntah-muntah dan mengawal kembung perut. Pilihan tempat ubat-ubatan dibuat mengikut penguasaan gejala. Ubat-ubatan seperti Sutshekhar-Ras, Praval-Panchamrut, Praval-Bhasma, Shankh-Bhasma, Kamdudha-Ras dan Bhunimbadi-Qadha digunakan untuk mengawal sakit perut atas dan pembakaran di dalam perut. Ubat-ubatan seperti Laghu-Sutshekhar-Ras, Vishwa (Zinziber officinalis), Amalaki (Emblica Officinalis), Marich (Piper nigrum), Pippali (Piper longum), Jeerak (Cuminum cyminum), pudina (Mentha spicata) dan Swarjika- Kshar digunakan untuk merawat loya dan muntah-muntah. Ubat-ubatan seperti Shankh-Vati, Chitrakadi-Vati, Lashunadi-Vati, Hingashtak-Churna, Samudradi-Lavan dan Lavan-Bhaskar-Churna digunakan untuk merawat sendawa, kembung perut dan kembung.

Sebahagian besar orang yang terjejas dengan keadaan ini kebimbangan juga telah bersekutu dan kemurungan. Pesakit itu oleh itu, juga perlu diberikan rawatan tambahan seperti Brahmi (Bacopa monnieri), Jatamansi (Nardostachys jatamansi), Shankhpushpi (kangkung pluricaulis), Mandukparni (Centella asiatica), Vacha (Acorus calamus) dan Sarpagandha (Rauwolfia serpentina). Untuk merawat disyaki penumbuhan yg terlalu cepat kecil-usus, ubat-ubatan seperti Panchamrut-Parpati, Kutaj-Parpati dan Sukshma-Triphala digunakan.

Pada keseluruhannya, majoriti pesakit dengan pencernaan yg terganggu dapat dikawal dengan cukup dengan ubat-ubatan yang dinyatakan di atas. Beberapa kursus rawatan mungkin perlu diberikan untuk mengawal secukupnya gejala. Orang yang terjejas dengan dispepsia dinasihatkan untuk mengelakkan diketahui precipitating bahan makanan. Ia adalah sangat penting untuk positif menolak lain-lain penyakit serius pada saluran gastro-usus seperti ulser peptik sebelum memulakan rawatan untuk pencernaan yg terganggu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar