Insomnia - Ayurveda Rawatan Herba

Insomnia - Ayurveda Rawatan Herba

Insomnia ditakrifkan sebagai kesukaran dalam memulakan atau mengekalkan tidur, atau kedua-duanya. Insomnia boleh, jangka pendek sementara atau kronik. Perjalanan, perubahan dalam persekitaran kerja, keadaan tertekan, penyakit psikologi atau fizikal, penggunaan ubat-ubatan dan perangsang tertentu, dan beberapa gangguan tidur utama dipercayai menjadi penyebab untuk insomnia. Tanda-tanda biasa termasuk kekurangan tidur, kualiti miskin tidur, kurang daya tumpuan dan fokus, kesukaran dengan ingatan, terjejas penyelarasan, keletihan, cepat marah dan interaksi sosial terjejas.

Rawatan Ayurveda insomnia bertujuan untuk merawat gejala dan membetulkan punca asas keadaan. Terapi tingkah laku kognitif termasuk kebersihan tidur, terapi relaksasi, kawalan rangsangan dan sekatan tidur adalah terapi bukan perubatan mudah yang berfungsi dengan baik untuk insomnia dan harus digunakan untuk semua pesakit sebagai barisan pertama pengurusan bagi keadaan ini. Ubat-ubatan yang biasa digunakan Ayurveda bagi keadaan ini ialah: Brahmi (Bacopa monnieri), Jatamansi (Nardostachys jatamansi), Sarpagandha (Rauwolfia serpentina), Shankhpushpi (pluricaulis kangkung), Vacha (Acorus calamus), Ashwagandha (Withania somnifera), Khurasani ova (Hyoscyamus niger ) dan fragrans Jayphal (Myristica). Ubat-ubatan ini digunakan sebagai terapi gejala untuk insomnia.

Di samping itu, rawatan lanjut dibuat khusus mengikut pembentangan gejala berdasarkan prinsip-prinsip Ayurved. Saraswatarishta, Brahmi-Vati, Ashwagandharishta, Dashmoolarishta, Nidrodaya-Ras, Shankhodar-Ras, Karpooreshwar-Ras, Ahifenasav dan ubat-ubatan lain yang digunakan dalam jangka masa yang singkat. A urutan ringan seluruh badan adalah disyorkan menggunakan minyak ubat seperti minyak Mahanarayan, minyak Mahamash dan minyak Chandan- Bala-Laxadi. Sesetengah pesakit mendapat manfaat daripada kursus enema berubat menggunakan minyak, susu dan minyak sapi yang digabungkan dengan ubat-ubatan seperti Dashmool (Sepuluh akar). Prosedur khas yang dinamakan 'Shirodhara' telah terbukti memberi manfaat kepada orang-orang dengan insomnia. Dalam prosedur ini, titisan yang stabil minyak ubat atau susu diarahkan pada dahi pesakit berbaring selama kira-kira 10 hingga 20 minit. Prosedur ini membawa kelonggaran minda dan badan dan membolehkan orang terjejas untuk mendapatkan tidur yang baik.

Ia adalah penting untuk menangani secukupnya penyebab insomnia. Ubat-ubatan yang menyinggung perasaan dan perangsang dikenali terbaik harus dielakkan. Tekanan, kebimbangan, kemurungan dan penyakit fizikal patut dijaga dengan secukupnya. Adalah penting bagi orang yang mengalami insomnia mengubah suai gaya hidup mereka, persekitaran kerja dan rutin katil masa bagi mendapat manfaat maksimum untuk kesejahteraan mereka.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar