Campuran Penyakit Penghubung-tisu - Ayurveda Rawatan Herba

Campuran Penyakit Penghubung-tisu - Ayurveda Rawatan Herba

Campuran penyakit penghubung tisu (MCTD) adalah sebuah entiti klinikal dengan gabungan fenomena Raynaud, tangan bengkak, arthritis, hypomotility esophageal, myositis, hipertensi pulmonari, sclerodactyl, ruam kulit, leukopeni, radang selaput dada, pericarditis dan tahap antibodi ribonucleoprotein. Wanita adalah 10 kali lebih dipengaruhi oleh keadaan ini berbanding lelaki.

Rawatan Ayurveda MCTD bertujuan untuk mengawal gejala, mengekalkan fungsi normal, dan mencegah atau melambatkan komplikasi. Ubat diberi untuk merawat organ atau sistem tertentu penglibatan. Sutshekhar-Ras, Praval-Panchamrut, Laghu-Sutshekhar dan Shankh-Vati digunakan untuk merawat hypomotility esophageal. Fenomena Raynaud boleh dirawat dengan menggunakan Tapyadi-Loh, Ekang-Veer-Ras, Kaishor-Guggulu, Mahamanjishthadi-Qadha dan Saarivasav. Artritis boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Yograj-Guggulu, Punarnavadi-Guggulu, Maha- Rasnadi-Qadha, Dashmoolarishta, Maha-Vat-Vidhwans-Ras, Vat-Gajankush-Ras dan Agnitundi-Vati. Myositis dan tangan bengkak boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Punarnavadi-Guggulu, Punarnavadi-Qadha, Panch-Tikta-Ghrut-Guggulu, Trayodashang-Guggulu dan Gokshuradi-Guggulu.

Ruam kulit boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Mahamanjishthadi-Qadha, Saarivasav, Arogya-Vardhini, Panch-Tikta-Ghrut dan Panch-Tikta-Ghrut-Guggulu. Leukopeni boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Tapyadi-Loh, Punarnavadi-Mandur, Panch-Tikta-Ghrut, Amalaki (Emblica Officinalis), Haridra (Curcuma longa), Guduchi (Tinospora cordifolia) dan Musta (Cyperus rotundus). Sclerodactyl boleh dirawat dengan menggunakan Kaishor-Guggulu, Gokshur (Tribulus Terrestris), Punarnava (Boerhaavia diffusa), Dashmool (Sepuluh akar), Amalaki dan Guduchi. Radang selaput dada dan pericarditis boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Ras-Sindur, Malla-Sindur, Sameer-Pannag-Ras, Arjunarishta, Shrung-Bhasma, Arjun (Terminalia arjuna) dan Pushkarmool (Inula racemosa). Hipertensi pulmonari adalah dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Tapyadi-Loh, Punarnavadi-Qadha, Shrung-Bhasma, Laxadi-Guggulu, Laxmi Vilas--Ras dan Bruhat-Vat-Chintamani.

Di samping itu, ubat-ubatan lain perlu diberi untuk meningkatkan status imun badan dan mencegah organ dan sistem pelbagai penglibatan dalam penyakit ini. Bagi tujuan ini, ubat-ubatan seperti Suvarna-Malini-Vasant, Suvarna-Parpati, Bruhat-Vat-Chintamani dan Maha-Laxmi Vilas--Ras digunakan. Ubat-ubatan herba seperti Shatavari (Asparagus racemosus), Ashwagandha (Withania somnifera), Bala (Sida cordifolia) dan Naagbala (Grewia hirsuta) juga boleh digunakan untuk tujuan ini. A urut biasa seluruh badan menggunakan serbuk yang sangat halus Manjishtha, Yashtimadhuk dan Mandukparni juga boleh membantu dengan ketara untuk merawat atau mencegah penglibatan pelbagai sistem dalam MCTD.

Pesakit yang terkena dengan MCTD perlu mengamalkan gaya hidup yang sihat dan teknik relaksasi yang sesuai untuk mengelakkan atau melambatkan komplikasi penyakit ini. Semua pesakit terjejas dengan MCTD perlu berada di bawah penjagaan biasa dan pengawasan seorang Reumatologi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar