Gout dan Hiperurisemia - Ayurveda Rawatan Herba

Gout dan Hiperurisemia - Ayurveda Rawatan Herba

Gout adalah suatu keadaan yang diakibatkan oleh beban kristal asid urik mendepositkan dalam tisu badan, dan mempunyai serangan berulang artritis, menurun fungsi buah pinggang dan batu karang. Sesetengah pesakit hanya boleh membangunkan darah tinggi tahap asid urik - keadaan yang dipanggil hyperuricemia - tanpa arthritis atau masalah buah pinggang. Istilah 'gout' biasanya merujuk kepada serangan yang menyakitkan atau artritis. Obesiti; Pengambilan alkohol yang berat; tekanan darah tinggi; ubat-ubatan tertentu; dan penyakit seperti leukemia, limfoma dan hipertiroidisme, faktor-faktor risiko untuk gout. Dehidrasi, kecederaan, demam, makanan yang berlebihan sama itu, pengambilan alkohol yang banyak dan pembedahan baru-baru ini boleh mencetuskan serangan gout. Serangan gout akut dicirikan oleh permulaan pantas sakit teruk pada sendi yang terjejas diikuti dengan kehangatan, bengkak, perubahan warna kemerahan dan kelembutan ditanda. Walaupun buku lali, lutut, pergelangan tangan, jari dan siku boleh terjejas, sendi kecil pada pangkal ibu jari kaki adalah tapak yang paling biasa serangan gout akut.

Rawatan Ayurveda gout bertujuan untuk mengurangkan sakit sendi dan keradangan, mengawal paras asid urik dalam darah dan mencegah serangan lanjut dan komplikasi. Ubat-ubatan seperti Kaishor-Guggulu, Yograj-Guggulu, Triphala-Guggulu, Vat-Gajankush-Ras, Maha-Vat-Vidhwans-Ras, Vish-Tinduk-Vati, Sameerpannag-Ras, Malla-Sindur, Nirgundi (Vitex negundo), Sarpagandha ( Rauwolfia serpentina) dan Khurasani ova (Hyoscyamus niger) digunakan untuk mengawal kesakitan, keradangan dan kelembutan pada sendi. Ubat-ubatan seperti Kamdudha-Ras, Chandrakala-Ras, Praval-Bhasma, Chandanasav dan Praval-Panchamrut digunakan untuk mengawal keradangan dan demam. Permohonan tempatan pada sendi yang terjejas diperbuat daripada salap yang mengandungi ubat-ubatan seperti Manjishtha (Rubia cordifolia), Saariva (Hemidesmus indicus), Chandan (album Santalum) dan Usheer (Vetiveria zizanioidis). Panch-Tikta-Ghrut, Shata-Dhout-Ghrut, Ksheer-Bala-Oil dan minyak Chandan-Bala-Laxadi juga digunakan untuk tujuan ini. Sakit yang teruk pada sendi yang terjejas boleh dikawal dengan cepat oleh darah-membiarkan dengan penggunaan lintah.

Setelah serangan akut telah reda, ubat-ubatan diberi untuk mengurangkan tahap asid urik dalam darah dan mencegah berulangnya serangan. Ubat yang digunakan untuk tujuan ini ialah: Gokshuradi-Guggulu, Punarnavadi-Guggulu, Chandraprabha-Vati, Punarnavadi-Qadha, Maha-Manjishthadi-Qadha dan Saarivasav. Ubat herba, Guduchi (Tinospora cordifolia), dianggap tulang belakang rawatan untuk penyakit ini. Oleh itu, produk perubatan yang mengandungi ubat ini seperti Guduchi-Satwa, Guduchyadi-Qadha, Samshamani-Vati, Amrutadi-Ghrut, Amruta-Guggulu dan Amrutadi-Qadha digunakan untuk jangka panjang. Kokilaksha (Asteracantha longifolia) dan Suranjaan (Colchicum luteum) juga dianggap sangat penting dalam rawatan keadaan ini.

Untuk mengelakkan kerosakan kepada buah pinggang, ubat-ubatan seperti Punarnava (Boerhaavia diffusa), Pashanbhed (Bergenia lingulata), Gokshur (Tribulus Terrestris), Saariva, Manjishtha, Kalimusli (orchioides Curculigo), Daruharidra (Berberis aristata). Ikshumool (Saceharum officinarum), Deodar (Cedrus deodara), Apamarga (Achyranthus aspera) dan Sahinjan (pterygosperma Moringa) digunakan untuk jangka panjang.

Biasa, rawatan jangka panjang adalah penting untuk mengawal secukupnya penyakit ini, tidak berulang dan juga mengelakkan komplikasi seperti kegagalan buah pinggang. Ia juga penting untuk mengelakkan yang kaya dengan purin makanan seperti kerang, hati, otak, buah pinggang, sweetbreads, bir dan minuman keras yang boleh meningkatkan tahap asid urik dalam darah. Senaman yang kerap, pengurangan berat badan dan mengekalkan pengambilan cecair yang mencukupi juga sangat membantu dalam pengurusan keadaan ini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar